Assalammualaikum wbt...
Pada minggu ini, saya diperkenalkan dengan muzik tradisi makyung dan kompang. Terdapat tiga perkara utama yang perlu diketahui iaitu sejarah, persembahan dan alat muzik serta melodi, bentuk dan irama
Seperti biasa, pada awal kuliah, en Amran memperlihatkan kepada pelajar beberapa video dan melalui tayangan tersebut pelajar dapat mengenalpasti dan membezakan antara Makyung dengan seni tradisi yang lain iaitu menora dan mek mulung. Makyung adalah kategori bentuk seni lakon yang mempunyai lagenda dan mitosnya tersendiri. Terdapat mengisahkan penceritaan dalam lakonan tersebut dengan cerita asal Dewa Muda yang merupakan cerita rakyat Di dalam persembahan Makyung terdapat gabungan unsur dialog, tarian, muzik vokal dan instrumental. Makyung berasal dari selatan Thailand di daerah Pattani yang berpindah ke Kelantan seterusnya ke Kedah.
Terdapat dua fungsi persembahan Makyung iaitu pertama bagi tujuan ritual seperti menyembuhkan pernyakit dan suatu upacara persembahan guru dan kedua adalah bagi tujuan persembahan dengan mengambil konsep 'Theater in The Round'. Bagi menjadikan Makyung hidup terdapat watak-watak diwujudkan iaitu watak utama, raja perempuan, pengasuh dan ahli nujum atau tukang.
Lagu utama yang wajib dimainkan sebelum lagu berikutnya adalah lagu menghadap rebab yang menjadi semangat dan simbol pernghormatan kerana rebab dianggap alat utama persembahan Makyung. Terdapat lagu-lagu lain iaitu Kijang Mas dan Sindung. Alat muzik utama digunakan adalah sepasang gendang, sepasang tetawak dan sebuah rebab yang mempunyai 3 tali, ditambah dengan beberapa instrumen lain iaitu serunai, geduk dan canai.
Bentuk dan struktur lagu Makyung ditentukan dalam sistem gongan yang dikawal oleh tetawak dan irama pula menggunakan 4 timbre (pak, duh, cak, ting). Kami telah diminta untuk membunyikan irama tersebut dengan dengan menggunakan bunyian suara. Alat yang dibunyikan adalah gendang anak (cak ting), gendang ibu (pak) dan tetawak. Agak menarik apabila irama tersebut dilakukan dengan serentak.
Penggerak seni Makyung yang aktif di Malaysia-Johara Ayob dan Rosnan
Johara Ayob dan Rosnan dalam mempersembahkan teater Makyung Anak Raja Serupa
Berikutnya, dalam tayangan video mengenai kompang, saya didedahkan jenis-jenis persembahan kompang iaitu jenis konpang fomasi, izhar dan selawat. Kompang adalah berasal daripada kebudayaan Arab di Timur Tengah yang telah dibawa oleh pedagang Arab pada kurun ke 13 masihi. Instrumen kompang adalah di bawah klasifikasi membaranofon dalam kelas dram kecil. Persembahan kompang mempunyai fungsinya dalam masyarakat Melayu sebagai mekanisme untuk meraikan majlis dan keraian seperti maulidur rasul dan berkhatan. Namun, fungsinya telah berubah pada masyarakat moden hari ini dengan menggunakan kompang secara meluas dalam menyambut para pemimpin dan acara-acara rasmi negara.
Ketika bermain kompang, adab sangat ditekankan iaitu dari segi berpakaian, cara menggunakan (tidak boleh lambung) dan cara meletakkan kompang (tidak boleh meletakkan muka kompang menghadap lantai). Bahagian-bahagian penting bagi kompang adalah belulang (muka) dan belulang baluh (kayu disekeling muka). Jenis-jenis utama permainan kompang yang di mainkan di Malaysia adalah Hadrah, Johor, Eizhar dan Kelalang. Jika diperhatikan kompang mempunyai saiz yang berbeza mengikut kesesuaian umur tertentu bagi mudah seseorang itu memainkkannya. Ketika kompang dimainkan, bunyi 'pak' akan kedengaran. Jenis pukulan bagi kompang adalah Melalu sebagai rentak asas, menyilang dan meningkah yang dimainkan antara melalu dan menyilang. Bagi meninggikan ton kompang, penalaan dilakukan dengan menggunakan sedak iaitu sejenis rotan atau wayar plastik yang ditolak sekeliling bahagian dalam. Rentak persembahan kompang terdiri daripada rentak inang asas, masri asas dan asli asas.
Pada 20 minit terakhir kuliah, saya berkesempatan bermain sendiri kompang tersebut. Ini adalah kali pertama saya bermain dan ia amat mengujakan saya.
0 comments:
Post a Comment